Pondělí, 3 října, 2022
aktualne

Jak zvládat vedra. Stručný a přehledný manuál plus první pomoc v pěti krocích

Extrémní vedra trápí Slovensko už celý týden. Meteorologové sice hlásí do dalších dnů mírné ochlazení, v mnoha oblastech ale opravdu jen mírné. Připomeňme si ještě jednou v kostce, jak se před nadměrným teplem chránit a přežít dny v co největší pohodě.

Vedra nejtěžší zvládají staří lidé i malé děti, a aby zůstali v pořádku, závisí někdy opravdu i na zdánlivých maličkostí. Důležitý je nejen pravidelný přísun tekutin, ale také oblečení a omezení fyzické námahy.

Oděv
Letní oblečení by mělo být lehké, vzdušné, volnějšího střihu, spíše světlých barev az přírodních materiálů. „Syntetické materiály nejsou vhodné, protože brání odpařování potu,“ upozorňuje docentka Jana Hamade, vedoucí Sekce ochrany a podpory zdraví a specializovaných činností Úřadu veřejného zdravotnictví.

Důležitá je také pokrývka hlavy, nejlépe jsou vzdušné klobouky z přírodních materiálů, například z mořské trávy. Nezapomínat na sluneční brýle, ale pozor, ať jsou opravdu kvalitní, neboť jinak mohou zraku více ublížit než jej ochránit.

Pitný režim
„Množství tekutin, které organismus potřebuje, je u každého člověka individuální. Závisí například na věku, pohlaví, tělesné hmotnosti, ale také na tělesné aktivitě, složení a množství stravy, teplotě ovzduší či zdravotním stavu,“ zdůrazňuje Jana Hamade. Během horka doporučuje vypít minimálně 2-4 decilitry tekutin na 10 kilogramů hmotnosti, což představuje přibližně 1,5 až 3 litry tekutin denně.

Toto množství se však zvyšuje u lidí, kteří pracují fyzicky a více se potí. „Pít by se mělo průběžně, tedy v menších dávkách a častěji a ještě před pocitem žízně,“ dodává.

Samozřejmě ideální je obyčejná voda doplněná o minerální látky, případně ochucená citrónem či bylinkami. Vhodné jsou také neslazené vlažné čaje. „V horku omezte nápoje s obsahem chininu, kávu, alkohol i slazené nápoje,“ odkazuje expertka.

Důkladně je třeba dbát na pitný režim u malých dětí, ty nemají dokonale vyvinutý mechanismus pocitu žízně, proto by jim měli rodiče často nabízet pití. I tady je dobré rozložit si denní dávku tekutin rovnoměrně během dne.

Aktivity
Zvýšenou fyzickou námahu nezvládá dobře každý. Odborníci doporučují časté přestávky ve stínu. „Pokud je to možné, fyzicky náročnou aktivitu si v období veder plánujte na časné ranní hodiny, ideálně do 7. hodiny ráno,“ říká Jana Hamade. Pobyt venku je dobré omezit v době mezi 10. a 16. hodinou, a pokud už, tak pobývat co nejvíce ve stínu.

Děti mladší jednoho roku by se neměly vystavovat slunečnímu záření vůbec a venku je pro ně nejlepší v časných ranních hodinách a podvečer. „Děti do 6 měsíců nenatírejte krémy s ochranným faktorem, jelikož tyto děti na slunce vůbec nepatří. Chráníme je slunečníkem nebo clonou, ne plenkou, protože hrozí přehřátí,“ radí docentka. Naopak starší děti je třeba při pobytu venku natírat vhodnými krémy, a to opakovaně.

Ještě jedna důležitá věc – nenechávejte děti a zvířata čekat v zaparkovaném autě, ani pokud jste přesvědčeni, že se vzdálíte jen na chvíli. Nikdy nevíte, co se stane a byť necháte pootevřená okna, k přehřátí organismu dochází rychle a může mít smrtelné následky.

Glamour portrait of beautiful long hair young woman wearing floral swimsuit, holding smoothie, looking away. Studio shot on pink background.

První pomoc při přehřátí
Co dělat, když to navzdory dobrým radám přece jen s pobytem ve vedrech přeženete? Úžeh a úpal mají podobné příznaky. Úpal je ale přehřátí organismu, které vzniká i bez přímého slunečního záření, úžeh je zase přehřátí organismu vlivem slunečního záření. Obojí se projevují bolestmi hlavy, nevolností, mdlobami až závratěmi, povrchním a zrychleným dýcháním, rychlým pulsem, zvýšenou tělesnou teplotou, zvracením. První pomoc má vypadat takto:

  1. Postiženého je třeba přemístit do chladného prostředí, nejlépe chladné místnosti s větráním
  2. Uložit jej do stabilizované polohy
  3. Ochlazovat je třeba postupně, nejlépe obklady, ne sprchou nebo koupelí
  4. Podávat mu tekutiny, ale jen po malých množstvích, nejlépe lžičkou, ne větší množství vody najednou
  5. Pokud se stav nezlepší do hodiny, přivolejte raději lékařskou pomoc na čísle 155 nebo 112
pr článek

Další články autora